Frequently Asked Questions - Intervat/Belcotax

Veel mensen hebben ineens het probleem dat ze niet meer kunnen aanloggen op Intervat/Belcotax/Finprof terwijl dit vroeger wel ging.

Mogelijke oorzaken:

  • Bij internet opties, de tab 'Geavanceerd' moet 'TLS 1.0 gebruiken', 'TLS 1.1 gebruiken' en 'TLS 1.2 gebruiken' aan staan
  • Bij vertrouwde website moeten volgende zeker staan:
  • Controle applicatie van kaartlezer uitvoeren:
    • Kaart verwijderen uit kaartlezer
    • Via command line hetvolgende command uitvoeren: certutil -scinfo
    • Hierbij ga je normaal de melding krijgen 'Geen kaart aanwezig.'
    • Kaart in de kaartlezer steken
    • Via command line hetvolgende command uitvoeren: certutil -scinfo
    • Het systeem gaat vragen om een aantal keer uw pincode in te geven.
    • Na dit verschillende keren te doen gaat het system u vragen om certificaat te selecteren. Hier kunt u het eerste selecteren
  • Internet explorer sluiten en opnieuw opstarten en terug proberen. Meestal is nu het probleem opgelost.
  • Indien probleem nog niet opgelost neem je best contact op met de overheid op het nummer 0257/25757.

Bij sommige mensen duurt het zeer lang voordat ze scherm zien voor selectie van certificaat om te kunnen aanloggen. De oplossing hiervoor is de certificaten die u niet gebruikt te verwijderen van uw computer. Hierna gaat het aanloggen terug veel sneller.

Certificaten kunnen verwijderd worden via:

  • Windows start knop
  • Configuratiescherm
  • Internet opties
  • Tab 'Inhoud'
  • Op knop Certificaten klikken
  • De certificaten die niet van u zijn verwijderen

Het probleem komt omdat de root certificaten van de overheid nog niet geïnstalleerd zijn op uw computer. In punt 6 van volgende website staat beschreven hoe u dit kunt installeren: http://ccff02.minfin.fgov.be/CCFF_Authentication/static/app-layout/signature/html/signaturePDF-nl.html#Q6.

Na installeren van de root certificaten de diagnose tool van de overheid gebruiken om te kijken of alles werkt: http://ccff02.minfin.fgov.be/clientdiagnose/

Er is een test aangifte aangemaakt dat u wil doorsturen via Belcotax. U moet een definitieve aangifte doorsturen.

Bij generatie van XML bestand Belcotax staat standaard de optie 'XML voor testaangifte' aangevinkt. U moet de optie 'XML voor definitieve aangifte' aanvinken. Het bestand opnieuw aanmaken en dit doorsturen via Belcotax.